Το Android αποτελεί αυτή την στιγμή την κυρίαρχη πλατφόρμα στο χώρο των mobile λειτουργικών με ένα μεγάλο ποσοστό της επιτυχίας του να οφείλεται στην δωρεάν διάθεσή του και αλλά και στο μεγάλο εύρος φθηνών συσκευών στις οποίες προσφέρεται.
Ωστόσο, αυτό το πλεονέκτημα είναι που δημιουργεί και τα περισσότερα προβλήματα στους developers, οι οποίοι παλεύουν να υποστηρίξουν το Android και την πληθώρα των συμβατών συσκευών με ελάχιστα κέρδη ως αντάλλαγμα.
Το τελευταίο «χτύπημα» ήρθε από την πρόσφατη κυκλοφορία του δημοφιλούς iOS παιχνιδιού Temple Run, του οποίου η μεταφορά στο Android υλοποιήθηκε επειδή οι developers ήθελαν να εκμεταλλευτούν τον μεγάλο αριθμό χρηστών για την προώθηση του ονόματος της εταιρείας. To παιχνίδι διατίθεται δωρεάν στο Google Play και σημείωσε επιτυχία με 1 εκατομμύριο downloads τις τρεις πρώτες μέρες της διαθεσιμότητάς του.
Οι developers, ωστόσο, σύντομα ανακάλυψαν την πικρή πραγματικότητα αφού το 99.9 τοις εκατό των παραπόνων που έλαβαν αφορούσαν προβλήματα με τη συμβατότητα του παιχνιδιού σε διάφορες συσκευές. Η ειρωνεία είναι ότι το Temple Run υποστηρίζει 707 Android συσκευές (!)
99.9% of support emails are complaining their device isn't supported. We currently support 707 devices. Mindblowing.
— Natalia Luckyanova (@nattylux) March 27, 2012
Το ίδιο θέμα έχει και ένας άλλος developer, ο David Smith, του οποίου η εφαρμογή Audiobooks έχει εγκατασταθεί σε 1443 διαφορετικές Android συσκευές! Ο Smith παρουσιάζει τα παρακάτω στατιστικά σχετικά με τις συσκευές που χρησιμοποιούν την εφαρμογή του, η οποία έχει σημειώσει 1.3 εκατομμύρια downloads:
- Droid X (7.8% of users)
- Samsung Galaxy S2 (4.3%)
- Droid (4%)
- HTC Desire HD (4%)
- HTC Evo 4G (3.7%)
- Droid incredible (2.3%)
Φανταστείτε τον χρόνο που πρέπει να ξοδέψει ένας σοβαρός developer εάν θέλει να απευθυνθεί σε ένα μεγάλο εύρος χρηστών υποστηρίζοντας αναγκαστικά έναν τεράστιο αριθμό συσκευών. Εκτός του ότι είναι πρακτικά αδύνατο να δοκιμαστεί η εφαρμογή ή το παιχνίδι σε κάθε μία συσκευή για να προβλεφθούν και να αντιμετωπιστούν τα πιθανά προβλήματα, ο αναπόφευκτα μεγάλος αριθμός των δυσαρεστημένων χρηστών αφήνει και μια κακή κριτική που επηρεάζει εν τέλει και την συνολική πορεία της εφαρμογής στο Google Play.
Εν αντιθέσει το iOS της Apple είναι πολύ πιο απλό για τους developers. Υπάρχουν συγκριτικά ελάχιστες συσκευές στην αγορά που πρέπει να υποστηρίξουν (iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPad, iPad 2, new iPad, iPod touch 2G/3G/4G) με τέσσερις μόλις διαφορετικές αναλύσεις (iPhone, iPhone Retina, iPad, iPad Retina) μεταξύ τους. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των κατόχων έχουν αναβαθμίσει στο iOS 5 σε όσες συσκευές το υποστηρίζουν δίνοντας τη δυνατότητα στους developers να μπορούν να προσφέρουν τα τελευταία χαρακτηριστικά της πλατφόρμας σε περισσότερους χρήστες.
Η διαφορά των δύο λειτουργικών γίνεται ακόμα πιο εμφανής σε ένα ουσιαστικό κομμάτι για κάθε developer, αυτό των κερδών. Πρόσφατη έρευνα της Flurry Analytics δείχνει ότι για κάθε 1 δολάριο που κερδίζει κανείς στο iOS App Store βγάζει μόλις 0.23 στο Google Play και 0.89 στο Amazon Appstore. Η κατάσταση αυτή αντικατοπτρίζεται και σε παλαιότερες έρευνες κάτι που δείχνει ότι όλα αυτά τα χρόνια η Google έχει αγνοήσει εντελώς τους developers.
Το ζήτημα αυτό φαντάζει ασήμαντο, έως και ανύπαρκτο, σε μερικούς αλλά η πραγματικότητα είναι ότι μπορεί να αποδειχθεί μοιραίο για την Google. Η βιωσιμότητα ενός λειτουργικού βασίζεται μακροπρόθεσμα στην υποστήριξη που έχει από τους developers. Εάν δεν υπάρχουν (καλές) εφαρμογές οι χρήστες αναπόφευκτα θα χάσουν το ενδιαφέρον τους και θα στραφούν σε άλλες λύσεις. Προς το παρόν φαίνεται ότι με κάποιον τρόπο το Android μπορεί και επιβιώνει χωρίς σημαντικά προβλήματα για τους χρήστες αλλά για πόσο καιρό ακόμα;