Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, ποιος ο λόγος για κάποιον άλλο νόμο;»
Καλησπέρα φίλε μου!
Έχουμε και λέμε...
Αναφορικά με τα άρθρα του αστικού κώδικα, η προστασία που τυπικά παρέχει ο συγκεκριμένος νόμος δεν είναι ακριβώς εγγυηση, υπό την έννοια που την καταλαβαίνουμε ως καταναλωτές. Το αποτέλεσμα είναι ουσιαστικά ίδιο βέβαια. Δηλαδή αν χαλάσει ένα προϊόν, χωρίς υπαιτιότητα μας, ο πωλητής υποχρεούται είτε να το επιδιορθώσει, είτε να μειώσει το τίμημα, είτε να αντικαταστήσει το προϊόν. Ο αγοραστής είναι ο οποιοδήποτε, δηλαδή είτε καταναλωτής, είτε επαγγελματίας.
Τώρα πάμε στο θέμα του λόγου ύπαρξης ενός αλλου νόμου.
Ο νόμος αυτός είναι ο νόμος περί προστασίας του καταναλωτή (ν. 2251/1994). Στο νόμο αυτό προασπίζονται τα συμφέροντα των καταναλωτών, οπως περιγράφονται στο άρθρο 1, όπως το παρέθεσα παραπάνω. Στο νόμο αυτό δεν υπάρχει μόνο το θέμα της νόμιμης εγγύησης των 2 ετών και της εμπορικής εγγύησης. Ρυθμίζεται για παράδειγμα το δικαίωμα υπαναχώρησης από μια σύμβαση εξ αποστασεως μέσα σε 14 ημέρες από την παράδοση ενος προϊόντος, ρυθμίζεται το δικαίωμα ενημέρωσης των καταναλωτών για το είδος των προϊόντων που αγοράζουν κλπ κλπ. Ο νόμος αυτός δηλαδή προστατεύει υπό πολλά πρίσματα τον καταναλωτή και όχι μόνο σχετικά με τις παραπάνω εγγυήσεις. Απλά επειδή ρυθμίζει και το θέμα της νόμιμης εγγύησης, όταν διεκδικείς τα δικαιώματα σου, πρέπει να αναφέρεις όλο το νομικό πλαίσιο που σε προστατεύει.
Επίσης, ο νόμος αυτός σου δίνει περαιτέρω δικαιώματα, όχι μόνο απέναντι στον πωλητή, αλλά και στον προμηθευτή και τον παραγωγό του ελαττωματικού προϊόντος.
Στην προκειμένη περίπτωση, δηλαδή, αν αγοράσεις ένα iPhone από τη Vodafone, μπορείς να ασκήσεις τα δικαιώματα σου από τον Αστικό Κώδικα μόνο απέναντι στη Vodafone.
Με βάση την προστασία του νόμου περί καταναλωτή, μπορείς να στραφείς και απευθείας κατά της Apple, ως παραγωγού, μεσω του επίσημου συνεργάτη της στην Ελλάδα, εν προκειμενω την iStorm (ή οποιονδήποτε άλλο).
«Ας πάμε τώρα στο νόμο 2251/1994. Σε ότι έχεις παραθέσει, δεν βλέπω να αναφέρονται πουθενά τα δύο έτη. Βέβαια παραπέμπει ο νόμος στο άρθρο 534 του ΑΚ που όμως δεν λέει κάτι για τον χρόνο εγγύησης, εκτός εάν κάτι δεν καταλαβαίνω εδώ (τι είναι αυτό το "επ"; ). Έψαξα λίγο τον νόμο και στην σελίδα 358 που βρίσκουμε το άρθρο 5, αναφέρει σε κάποιο σημείο για περίπτωση μη παροχής επιπλέον (εμπορικής) εγγύησης:
«σε κάθε περίπτωση ισχύουν τα δικαιώματα του καταναλωτή από τη διετή νόμιμη εγγύηση, όπως αυτά εξειδικεύονται στο άρθρο 5 του παρόντος νόμου και στα άρθρα 534 επ. του Αστικού Κώδικα.»
Μάλλον πάλι κάτι χάνω εδώ γιατί δεν βλέπω αυτό το δύο έτη ούτε στο άρθρο 5 του νόμου αλλά ούτε και στο άρθρο 534 του ΑΚ (αυτό το "επ" κάτι πρέπει να κρύβει
![:)](http://www.iphonehellas.gr/forum/public/style_emoticons/default/smile.png)
Το επ. σημαίνει «επόμενα».. Η ανωτέρω παραπομπή στον ΑΚ είναι ακριβώς τα 2 έτη. Διάβασε το σημείο στο ποστ μου που κάνω την ανάλυση για τα 2 χρόνια με βάση τον ΑΚ και θα καταλάβεις (το επ., δλδ, είναι και το άρθρο 554 ΑΚ).
Αναφορικά με τη νόμιμη και την εμπορική εγγυηση:
- η νόμιμη εγγυηση δεν μπορεί να παρακαμφθεί και ισχύει πάντα. Δεν μπορεί δηλαδή να έρθει η iStorm, η apple, το Πλαίσιο και να σου πει ότι δεν έχεις 2 χρόνια εγγυηση. Ισχύει ΠΑΝΤΑ.
- η εμπορική εγγύηση δίνεται είτε από τον πωλητή, είτε τον κατασκευαστή. Ο 1 χρόνος δλδ που δίνει η Apple, είναι εμπορική εγγυηση. Η εγγυηση είναι προαιρετική. Αλλά άμα σου τη δώσει και δεν την τηρήσει, τότε έχεις δικαίωμα να την απαιτήσεις από αυτόν που την παρέχει. Και φυσικά τρέχει παράλληλα και η 2ετης εγγυηση του ΑΚ και του νόμου περί προστασίας του καταναλωτή.
«Πέρα λοιπόν από όλα τα παραπάνω, υπάρχει και λόγος για κάποια Ευρωπαϊκή οδηγία; Ξέρουμε ποια είναι αυτή ή ουσιαστικά ο νόμος έχει φτιαχτεί για να προσαρμοστεί η Ελληνική αγορά στην οδηγία και δεν χρειάζεται άλλη αναφορά της»
Πρόκειται για ευρωπαϊκό κανονισμό, ο οποιος ισχύει άμεσα σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
Υπάρχουν κάποιες χώρες της Ε.Ε., στις οποίες ο αντίστοιχος τους ΑΚ τους δίνει 1 χρόνο «εγγυηση» κι όχι 2, όπως σε εμάς. Επομένως, ο ευρωπαϊκός κανονισμός τους προστατεύει παραπάνω.
Στη χώρα μας, εν προκειμενω, δεν έχουμε πρόβλημα για τους παραπάνω λόγους που ανέφερα.
«Πολύ σωστή και ξεκάθαρη η ερμηνεία σου. Το ότι έχεις πάρει ένα προϊόν με τιμολόγιο δεν σημαίνει ότι ενεργείς με αυτό το προϊόν μόνο για επαγγελματικό σκοπό, εκτός βέβαια εάν το προϊόν προορίζεται μόνο για επαγγελματική χρήση, κάτι που σίγουρα δεν ισχύει με ένα κινητό τηλέφωνο»
Αυτή είναι η δίκη μου ερμηνεία. Αυτό που μετράει είναι η ερμηνεία των δικαστηρίων, η οποία δεν υπάρχει ακόμη, επειδή ο νόμος είναι καινούριος (σχετικά με τον ορισμό του καταναλωτή).
Μέχρι τότε, ο καθένας μπορεί να λέει ο,τι θέλει.
Πάντως γενικά το πνεύμα του νόμου είναι η προστασία των περισσότερων, γι αυτό κι έδωσα προσωπικά αυτήν την ερμηνεία.
«Τέλος, σχετικά με την καταγγελία που έκανες, από ότι κατάλαβα δεν είχες κάποια γραπτή απάντηση από την iStorm και προχώρησες μόνο με ότι σου είπαν προφορικά; Σε ρωτάω για να ξέρω εάν θα πρέπει να απαιτήσω γραπτή απάντηση πριν κάνω καταγγελία, ή δεν θα χρειαστεί χρειάζεται να ασχοληθώ και να χάνω χρόνο.»
Η προφορική απάντηση που λάμβανα ΠΑΝΤΑ ήταν ότι η Apple δίνει ένα χρόνο εγγυηση. Δεν μπορούσαν να καταλάβουν αυτά που τους έλεγα και ειρωνεύτηκαν κι από πάνω.
Δεν μπορείς να απαιτήσεις γραπτή απάντηση. Κανεις την καταγγελία και μετά ο Συνήγορος του Καταναλωτή τους καλεί να εκθέσουν την δική τους εκδοχή. Μετά βγαίνει πόρισμα, που δεν είναι δεσμευτικό βέβαια. Αλλά αν πας μετά σε δικαστήριο, επηρεάζει πολύ το πόρισμα αυτό. Και τις περισσότερες φορές δεν καταλήγεις σε δικαστήριο, επειδή αν ο Συνήγορος σου δώσει δίκιο, συνήθως οικειοθελώς σε εξυπηρετούν (ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ).
Όλα τα παραπάνω αποτελούν τη δίκη μου άποψη. Αν θέλετε να κινηθείτε νομικά, φυσικά μπορείτε να απευθυνθείτε στο δικηγορο σας, για να σας λύσει οποιαδήποτε απορία και να δώσει λύση σε οποίο πρόβλημα σας. Όπως επίσης, η γνώμη του δικηγόρου σας μπορεί να είναι διαφορετική από τη δίκη μου.
Εγώ απλά παραθέτω τη δίκη μου εμπειρια και την προσωπική μου επαγγελματική (δικηγορική) γνώμη, που εν προκειμενω ΕΠΙΑΣΕ.
Sent from my iPhone using Tapatalk