Εδώ και μέρες έχει βουήξει ο κόσμος από την αποχώρηση του Steve και δυστυχώς για τον άνθρωπο βλέπω ότι είναι σε πολύ κακή κατάσταση απο πλευρά υγείας (όχι επειδή βγηκαν εκείνες οι φωτος του TMZ αλλά επειδή ο ίδιος ενέκρινε φέτος την συγγραφή της βιογραφίας του). Τι σημαίνει όμως η αποχώρηση αυτή και δικαιολογούνται οι διάφοροι χαρακτηρισμοί περί τέλους εποχής που διαβάζω αυτες τις μερες;
Να ξεκαθαρίσω κάτι: θεωρώ τον Steve Jobs ικανότατο businessman και marketeer, πήρε την Apple από ένα βήμα πριν το κλείσιμο και την απογείωσε σε έσοδα και φήμη. Από εκεί που με το ζόρι είχε μερίδιο το 10% των υπολογιστών παγκοσμίως την μεταμόρφωσε και με το ίδιο μερίδιο αγορας σε υπολογιστες άλλαξε focus και κανεις δεν μιλαει γι αυτο πια αλλα για τις mobile συσκευες της (απο τις οποιες πια έρχεται το 60% των εσόδων της). Έχει αισθητική άποψη που πραγματικά λείπει από πολλούς επιχειρηματίες (πόσες φορές δεν έχετε αναρωτηθεί "καλά κοτζάμ κολοσσός δεν έχουν ένα γραφίστα / product designer να σουλουπωσει την Χ συσκευή ή το Ψ UI") και ξέρει πως να τυλίξει το προϊόν για παρουσίαση (από την αναγγελία μέχρι το ράφι). Συνεχής, επίμονη και λεπτομερής συντήρηση της εικόνας αυτής για την Apple δημιουγεί ένα πλαίσιο οπότε οτιδήποτε βγάζει αυτομάτως θεωρείται innovative και magical λες κι έπεσε απο τους ουρανους και δεν υπήρχαν στοιχεία που έδειχναν προς μια τέτοια λύση.
Δείτε το
παρακάτω άρθρο απο το Wired, τον Ιούνιο του 1997 που η Apple έδειχνε οτι αν δεν κάνει κάτι θα κλείσει και μάζεψαν 101 τρόπους να σωθεί από διάφορα άτομα (του χώρου και μη, η λίστα είναι στο τέλος). Μεταξύ διαφορων αστείων (73. Rename the company Papaya and begin an aggressive South Pacific marketing campaign. ) και τζογαδόρικων (81. Merge with Sega and become a game company. ) υπάρχουν και μερικά πολύ πολύ ενδιαφέροντα:
2. License the Apple name/technology to appliance manufacturers and build GUIs for every possible device - from washing machines to telephones to WebTV. Have them all use the same communications protocol. Result: you monopolize the market for smart devices/homes.
7. Don't disappear from the retail chains. Rent space in a computer store, flood it with Apple products (especially software), staff it with Apple salespeople, and display everything like you're a living, breathing company and not a remote, dusty concept.
14. Do something creative with the design of the box and separate yourselves from the pack. The original Macs stood out because of their innovative look. Repeat that. Get the folks at Porsche to design a box. Or Giorgio Giugiaro. Or Philippe Starck. We'd all feel better about shelling out the bucks for a Power Mac 9600 if we could get a tower with leopard spots.
16. Take better care of your customers. You need every one. Make customer service a point of pride. Many Mac users feel alienated and have jumped ship.
18. Stop being buttoned-down corporate and appeal to the fanatic feeling that still exists for the Mac. Power Computing's "I'll give up my Mac when they pry it from my stiff, dying fingers" campaign hits the right note. In the tech world, it's still a crusade. Support the Mac community, and the Mac community will support you.
19. Get rid of the cables. Go wireless.
31. Build a PDA for less than $250 that actually does something: a) cellular email 56-channel TV c) Internet phone. (internet phone το 1997? )
33. Change the visual presentation of marketing/advertising to signal that real change is under way. Focus attention (operationally and in marketing terms) on Apple's concrete growth. Boldly setting the milestones along the path to rebirth and hitting them is the only way to evolve the marketing message that so far has focused on undelivered promises.
39. Build a laptop that weighs 2 pounds.
49. Bring back Andy Hertzfeld and the other original Mac folks to explain to the executive team that simplicity and design elegance are what made the Mac attractive to developers in the first place and what still makes the Mac unique: automounting diskettes, self-configuration of hardware, direct manipulation of files, free-form filenames with spaces and no three-dot suffixes, uniform user interface across applications.
50. Give Steve Jobs as much authority as he wants in new product development. Let Gil Amelio stick to operations. There's no excitement at the top, and Apple's customers want to feel like they've joined a computer revolution. Even if Jobs fails, he'll do it with guns a-blazin', and we'll be spared this slow water torture that Amelio has subjected us to.
51. Speak to the consumer. Not to the press, not to the competition, but to the people who grew up with the Mac.
70. Simplify your PC product line. Reduce the number of Apple motherboards and the number of distinct Apple system models.
91. Start a new special projects group led by either Jobs or another passionate and creative designer to create the next "insanely great" technology. This time, focus on rolling the technology into the existing Mac line; make sure developers are inspired and in the loop.αυτό για όσους πιστεύουν οτι μπαίνουμε σε δημιουργικό Μεσαίωνα και δεν πρόκειται να βγει τίποτα ενδιαφέρον επειδή ο Jobs φευγει από την Apple. Οτιδήποτε έχουμε γύρω μας είναι αποτέλεσμα μακράς εξέλιξης, δεν πέφτει από τον ουρανό, η γενική κατεύθυνση φαίνεται από μακρυά. Αυτο που διαφέρει είναι η εκτέλεση, η χρονική συγκυρια κλπ.
Δεν πιστεύω οτι η Apple θα ξεπέσει και θα κλείσει σαν εταιρεία (που επισης ακουω απο αλλους) τωρα που έφυγε ο Jobs, σίγουρα υπαρχει πλάνο για την επομενη πενταετια (αν και πεντε χρονια ειναι παρα πολλα στην τεχνολογια κι αν δεν παρεις πρεφα κατι που γινεται της μοδας μπορει να μεινεις απ εξω) και δεν προκειται να βγουν μακρυα απο την ηδη πεπατημενη πορεια και φιλοσοφια. Έχουν κοινό και απήχηση, θα πουλάνε για χρόνια ακόμα. Το προβλημα που βλεπω ειναι οτι ο Tim Cook αν και μπορει να ειναι υπέροχος επαγγελματίας και να κάνει τις σωστές κινήσεις, θα υπάρχει πάντα η συγκριση με τον Jobs κι εκει που καποιες επιλογες του Steve δεν αμφισβητουνται καν (
άτιμο reality distortion field) ο Tim θα βρει διαφορους να μουρμουρανε και να του κανουν κριτική. Η παρουσια του Jobs ειναι επιβλητική, μετα απο τοσα χρονια η σχέση του κοινού είναι σαν προσωπική, με τον Cook δεν υπάρχει η απαραίτητη μυθολογία από πίσω και δεδομενου οτι η Apple πιθανοτατα ειναι στην κορυφαία φάση της αυτη τη στιγμη, μετα απο μια τετοια ιλιγγιωδη ανοδο ακομη και μια σταθερη πορεία ισως φαινεται σαν αποτυχια. Κι οταν αρχισει η μουρμουρα στους μετοχους, παει τελειωσε.
Ίσως βέβαια ο Cook να έχει κι αυτός καλές ιδέες και απογειώσει περισσότερο την Apple .