Επανειλημμένα έχουμε δει διάφορες απορίες σχετικά με τις αγορές στο ebay (κ όχι μόνο).
Σκέφτηκα, λοιπόν να βάλουμε μερικές οδηγίες εδώ, σε νέους που πρόκειται να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές αγορές και δεν ξέρουν από που να αρχίσουν.
Από που ξεκινάμε
Για να μπορέσουμε να πληρώσουμε το προϊόν που θέλουμε από το εξωτερικό συνηθισμένη απαίτηση των πωλητών είναι η πληρωμή με paypal.
Για να δημιουργούμε έναν λογαριασμό εκεί, χρειαζόμαστε κάποια κάρτα, πιστωτική, prepaid ή τραπεζικό λογαριασμό.
Απευθυνόμαστε στην τράπεζα που μας εξυπηρετεί και αποκτούμε τα απαραίτητα (credit, prepaid ή cash card λογαριασμού)
Ζητήστε από την τράπεζα σας να σας ειδοποιεί με sms για κάθε χρέωση της κάρτας σας, πολλές τράπεζες πλέον προσφέρουν την υπηρεσία αυτή, που είναι πραγματικά παρά πολύ χρήσιμη!
Ανοίγουμε έναν λογαριασμό στο paypal (χρειαζόμαστε απλά ένα email account, έναν λογαριασμό όμως που να μπορούμε να δεχόμαστε άμεσες ενημερώσεις, τον επισκεπτόμαστε καθημερινά, αποφύγετε hotmail, yahoo κτλ), με αληθή στοιχεία, όνομα, διεύθυνση και τον αριθμό της κάρτας ή του τραπεζικού λογαριασμού.
Μόλις ανοίξετε τον λογαριασμό σας, θα δείτε μια μικρή χρέωση.
Αυτή γίνεται για 2 λόγους:
1ον για την επιβεβαίωση της κάρτας (ότι υπάρχει, ότι είναι σε λειτουργία, ότι δεν έχει κλαπεί)
2ον χρέωση ενεργοποίησης του account σας (1 ευρώ), από την χρέωση αυτή και μετά, δεν καταχρεώνεστε όσο αγοράζετε από πωλητές που συνεργάζονται με την paypal.
Για την πλήρη ενεργοποίηση του λογαριασμού, η paypal βάζει έναν κωδικό αριθμό δίπλα στην χρέωση, προκειμένου να περιμένετε να παραλάβετε τον λογαριασμό σας, μπορείτε να μάθετε τον κωδικό αυτόν, απλά τηλεφωνώντας στην τράπεζα σας.
Το paypal account σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και σε αγορές πέρα του ebay, σε άλλα καταστήματα.
Ο πωλητής δεν στέλνει στην Ελλάδα
Συνηθισμένο φαινόμενο, αν και, δοκιμάζοντας να επικοινωνήσετε με τον πωλητή, είναι πολύ πιθανό τελικά να δεχτεί να στείλει στη χώρα μας, υπάρχουν και καταστήματα που το απορρίπτουν.
Για αυτή την περίπτωση, μπορείτε να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στην aramex ή σε άλλες παρόμοιες εταιρίες, που κάνουν την ίδια δουλειά.
Βασική διαφορά της aramex με τις άλλες εταιρίες είναι πως παρέχει 2 διευθύνσεις, μια Αμερικής και μια Αγγλίας, που λίγα καταστήματα δεν στέλνουν ούτε στη μια ούτε στην άλλη, άρα μας εξυπηρετεί πολύ.
Η ενεργοποίηση λογαριασμού την aramex κοστίζει περίπου 34.5 ευρώ (για τις άλλες εταιρίες, το πληροφορείστε από τις σελίδες τους).
Αποθηκεύουμε τις διευθύνσεις που μας δίνει η aramex (ή η άλλη εταιρία) και τις δηλώνουμε σαν 2η και 3η διεύθυνση στον λογαριασμό μας στο paypal (ανά πάσα στιγμή, μπορούμε να επιλεγούμε ποιά από τις 3 διευθύνσεις (ελληνική, αγγλική ή αμερικανική) προτιμούμε να αποστέλλει το πακέτο μας).
Προσοχή ! η default διεύθυνση που δηλώσαμε στο paypal, είναι αυτή που θα φανεί και στον λογαριασμό μας στο ebay.
Ανήλικοι ή υπεραπασχολούμενοι
Σε περίπτωση που ανήκετε σε κάποια από τις 2 κατηγορίες αυτές, και δεν μπορείτε να επισκεφτείτε την τράπεζα υπάρχουν οι εξής λύσεις:
Οι ανήλικοι, μπορούν να βγάλουν κάρτα με συναίνεση γονέα (ή κηδεμονα) ή θυγατρική κάρτα από τον γονέα τους.
Υπεραπασχολούμενοι που εργάζονται τις ώρες λειτουργίας των τραπεζών και δεν μπορούν να τις επισκεφτούν, ζητήστε από την τράπεζα σας να σας στείλει κάποιον συνεργάτη της στο χώρο που επιθυμείτε ώστε να πραγματοποιήσετε την έναρξη της κάρτας σας.
Πάμε στο ebay
Ανοίγουμε έναν λογαριασμό (χρειαζόμαστε έναν email account, κατά προτίμηση χρησιμοποιούμε το ίδιο με του paypal), δεν έχει καμία χρέωση. Φυσικά βάζουμε αληθή στοιχεία, και ακολουθούμε τις οδηγίες σύνδεσης με τον λογαριασμό paypal (πράγμα παρά πολύ εύκολο).
Σε όποιο ebay, Αμερικής, Αγγλίας, Γαλλίας κτλ και αν κάνετε λογαριασμό αμέσως ισχύει για όλες τις ενεργές χώρες, δεν χρειάζεστε άλλον. Το rating που αποκτάτε με τις αγορές σας, ενημερώνεται και φαίνεται πάντα ίδιο σε όλες τις χώρες.
Το ebay χωρίζεται σε 2 βασικές κατηγορίες, άμεσες αγορές (buy it now) και δημοπρασίες (auctions).
Άμεσες αγορές (buy it now)
Τα πράγματα εδώ είναι πολύ απλά, διαλέγετε το προϊόν που σας άρεσε, πατάτε το κουμπί buy it now, σας παραπέμπει στον λογαριασμό του paypal, αν έχετε τα χρήματα έτοιμα στην κάρτα σας πληρώνετε και τελειώσατε.
Πριν πατήσετε όμως το τόσο επιθυμητό κουμπάκι της αγοράς, προσοχή! Από την στιγμή που το πατήσετε, είστε υποχρεωμένοι να το πληρώσετε, σε περίπτωση που δεν πληρωθεί μέσα στο διάστημα που ορίζει ο πωλητής, υπάρχει η πιθανότητα ακόμη και να ακυρωθεί ο λογαριασμός σας.
Ελέγξτε λοιπόν τα πάντα ΠΡΙΝ την αγορά, αν έχετε απορίες (σχετικά με την αποστολή του δέματος, με την κατάσταση του αντικείμενου ή οτιδήποτε) στείλτε mail στον πωλητή. Ρωτήστε ότι σας απασχολεί.
Δημοπρασίες (aucions)
Εδώ τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα.Κατ' αρχήν το αντικείμενο υπάρχει για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ο χρόνος δίπλα στην περιγραφή του μετράει αντίστροφα ως τη λήξη της δημοπρασίας.
Η βασική αρχή είναι: όποιος δώσει τα περισσότερα, κερδίζει.
Αν το αντικείμενο που επιθυμείτε δεν έχει reserved price (RP) ή όπως θα δείτε πολλές φορές στην καταχώρηση να γράφει no reserve (επιθυμητή τιμή, την ορίζει ο πωλητής) τότε,
όποιος bidder δώσει την ψηλότερη τιμή μέχρι πριν το τέλος της δημοπρασίας παίρνει το αντικείμενο.
Αν το αντικείμενο έχει reserved price (δεν φαίνεται), και δεν επιτευχτεί, τότε ο πωλητής μπορεί να αποφασίσει να μην πουλήσει τελικά, σε αυτή την περίπτωση, μέσα σε μικρό διάστημα θα πρέπει να ξανακαταχωρήσει το αντικείμενο, το ebay θα σας ειδοποιήσει για την νέα καταχώρηση.
Αν επιτευχτεί, τότε κερδίζει αυτός που έχει δώσει την ψηλότερη τιμή (τουλάχιστον την reserved price ή/και ψηλότερη)
Μπορεί να υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι
Αν το αντικείμενο που σας άρεσε, το επιθυμούν και άλλοι τότε, θα προσπαθήσουν να βάλουν ψηλότερη τιμή από τη δική σας, προκειμένου να το αποκτήσουν. Όσο το προσπαθούν αυτό, αν δεν είστε μέσα στο ebay να παρακολουθείτε τη δημοπρασία, έρχονται ειδοποιήσεις στο mail που έχετε δηλώσει (θυμάστε ?, εκείνο που είπαμε πριν ότι το επισκέπτεστε συχνά...).
Σε περίπτωση που κάποιος άλλος δηλώσει ψηλότερη τιμή από την μεγίστη που έχετε δηλώσει, τότε σας έρχεται μια ειδοποίηση outbid, σημαίνει πως η μεγίστη τιμή σας δεν είναι αρκετή και πώς κάποιος άλλος κερδίζει, και ή αν επιμένετε να θέλετε το αντικείμενο πρέπει να βάλετε ψηλότερη τιμή (τόση που να ξεπεράσετε αυτή που έχει τώρα) ή δεν θα το πάρετε, αφού είναι εκτός ορίων σας.
Παρακολουθήστε τα "χτυπήματα" που έχουν γίνει από άλλους χρήστες, bid history, εκεί μπορείτε να δείτε, πότε συνηθίζει να "χτυπάει" ο κάθε ενδιαφερόμενος
Εκπλήξεις μπορούν να συμβούν ακόμη και στο τελευταίο λεπτό
Προσοχή στον υπόλοιπο χρόνο της δημοπρασίας
Πολλές φορές, γίνονται "χτυπήματα" στα τελευταία λεπτά πριν τη λήξη, ώστε ο highest bidder να μην έχει χρόνο να αντιδράσει.
Προσπαθήστε να είστε μέσα στο ebay αν κάποιο αντικείμενο σας ενδιαφέρει πραγματικά και δεν θέλετε να το χάσετε, πολλές φορές μπορεί να είναι επίπονο, αφού υπάρχουν μεγάλες διαφορές ώρας ειδικά με την Αμερική.
Μην έχετε άλλες σελίδες και προγράμματα ανοιχτά που μπορεί να καθυστερήσουν τη σύνδεση σας, ο χρόνος μετράει στο δευτερόλεπτο κυριολεκτικά.
Ανά πάσα στιγμή, μπορείτε βάλετε ψηλότερο ποσό από αυτό που είχατε προαποφασίσει.
Αν τελικά
Κανένας δεν έδωσε περισσότερα, τότε κερδίσατε το αντικείμενο, σε εύλογο χρονικό διάστημα προχωρήστε σε πληρωμή...
Αν κάποιος άλλος κέρδισε, τότε το ποσό που θα φανεί ότι χάσατε το αντικείμενο, θα είναι το μέγιστο ποσό που είχατε δηλώσει + πχ 1$(εκτος και αν κάποιος άλλος δήλωσε ψηλότερο από εσάς, έχασε, και το κέρδισε 3ος, αυτό θα φαίνεται στο bid history), αυτό δεν σημαίνει στην πραγματικότητα πως το χάσατε για 1$. Είναι λίγο πιο περίπλοκο, καθώς δεν ξέρετε την μεγίστη τιμή που έχει δώσει ο αντίπαλος σας.
Θα σας πρότεινα πάντως, να μην αλλάζετε εύκολα γνώμη για την μέγιστη τιμή, γιατί όταν την αποφασίσατε ήσασταν ψύχραιμοι και δίκαιοι με το πορτοφόλι σας, στην έξαρση των τελευταίων λεπτών μπορεί να δηλώσετε κάποια ψηλή τιμή που να την μετανιώσετε αργότερα, αλλά και πάλι η απόφαση είναι δική σας.
Τι οφείλω
Όπως είπα και πιο πάνω, όταν δηλώνετε αγορά (buy it now) ή τιμή (auctions) λέει από δίπλα commit to buy, σημαίνει πως στο τέλος πρέπει να πληρώσετε.
Η τελική τιμή προκύπτει από την τιμή του προϊόντος + έξοδα αποστολής (ή/και της συσκευασίας).
Αρκετές φορές οι επαγγελματίες πωλητές, έχουν περάσει μενού που δείχνει αμέσως τα έξοδα αποστολής προς την χώρα μας, επιλέγοντας την καρτέλα "Shipping and Payments".
Αν ο πωλητής δεν στέλνει στην Ελλάδα, τότε έχουμε 2 επιλογές:
1. στέλνουμε ένα μήνυμα μέσω ebay και τον ρωτάμε (αν μπορεί να κάνει μια εξαίρεση, όποτε ίσως να χρειάζεται να αλλάξει κάποιες ρυθμίσεις στην αγγελία του, γιατί αλλιώς μπορεί να μην μπορέσουμε καν από το αυτοποιημένο σύστημα του ebay να το αγοράσουμε)
2. χρησιμοποιούμε την "αμερικανική" διεύθυνση μας (αν έχουμε)
Πώς διαλέγω αξιόπιστο κατάστημα / ιδιώτη πωλητή/τρια
Δίπλα από κάθε username υπάρχει αξιολόγηση (rating), αυτό προκύπτει από το σύνολο των βαθμολογίων που έχουν βάλει οι αγοραστές προς τον αριθμό αντικειμένων που έχει πουλήσει.
Σοβαρά καταστήματα, έχουν σελίδες που μπορείτε να δείτε περιγραφή κ.α.
Υπάρχουν καταστήματα, με μεγάλη διάρκεια χρόνων και που έχουν πουλήσει δεκάδες χιλιάδες αντικείμενα, συνήθως πρόκειται για πολύ σοβαρούς επαγγελματίες, να περιμένετε άψογη συμπεριφορά, αλλά μην ζητάτε ιδιαίτερες χάρες (θα εξηγήσω πιο κάτω)
Επίσης, καταστήματα άλλων χωρών, που μπορείτε να δείτε μέσω ebay.gr, θα δείτε ότι υποχρεώνονται να δηλώσουν φυσική διεύθυνση, όποτε μάλλον είναι αξιόπιστα (ελέγχουμε και το rating, και είμαστε σίγουροι)
Οι ιδιώτες έχουν πολλές περιπτώσεις, πάντα ελέγχουμε το rating, μπορεί να τύχει να είναι πιο εξυπηρετικοί και πιο φιλικοί ή μπορεί να είναι πιο "ερασιτέχνες" και πιο οξύθυμοι. Αυτό μπορούμε να το τσεκάρουμε (μερικώς) με ένα "αναγνωριστικό" mail.
Ρωτήστε κάτι που σας "απασχολεί" και δείτε: πόσο σύντομα σας απάντησε ? ήταν ευγενικός/η ? κατάλαβε καλά αυτό που είπατε ? έδειξε διάθεση εξυπηρέτησης ? πόσο συμβαδίζουν αυτά που διαβάσατε με τις κριτικές στο rating του/της ?? Επίσης ελέγξτε τι rating έχει αφήσει στους αγοραστές (αν δείτε αρκετά αρνητικά σχόλια, θυμό κτλ, μάλλον είναι ακατάλληλος και θα μπλέξετε) - (συνήθως πάντως οι γυναίκες πωλήτριες είναι πιο ευγενικές και ανεκτικές)
Τι "χάρη" μπορώ να ζητήσω από το κατάστημα / ιδιώτη πωλητή/τρια
Βασικά αναφέρομαι στις αγορές από Αμερική, που υπάρχει η περίπτωση φορολογίας. Πράγμα το όποιο πάντα μας απασχολεί όλους.
Όσο η τιμή του προϊόντος είναι κάτω από τα 80$, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Το ταχυδρομείο σας φορολογεί με 3.5 ευρώ περίπου για εισαγωγή ξένου προϊόντος (από 3η χώρα) και τέλος, αυτό ήταν.
Αν το αντικείμενο που επιθυμείτε, είναι ακριβότερο, τότε θα πρέπει να ζητήσετε από τον πωλητή (κατάστημα ή ιδιώτη) να δηλώσει χαμηλότερη τιμή, στην πραγματικότητα αυτό είναι παράνομο.
Για τα καταστήματα, πραγματικά είναι παρά πολύ δύσκολο να κάνουν κάτι τέτοιο, ούτε καν να διανοηθείτε να ζητήσετε να το δηλώσουν σαν "δώρο", ο Όρος πλέον έχει καταργηθεί, δεν μπορούν να το κάνουν. Ακόμη και αν το δηλώσουν σαν δώρο, δεν μπορούν να αλλάξουν την αξία του. Είναι επαγγελματίες, τέλος !(sorry ) - (σπάνια μπορεί να το δεχτούν, αλλά μην το παίρνετε σαν κανόνα)
Οι ιδιώτες από την άλλη, είναι πιο "συμπονετικοί" και "συγκαταβατικοί", ρωτήστε τους πριν αγοράσετε ή bidαρετε.
Επιστροφές χρημάτων
Επιστροφές γίνονται όπως περιγράφεται στην κάθε πώληση. Τα χρήματα επιστρέφονται στον λογαριασμό του paypal.
Προσοχή! αν δεν έχετε δηλώσει τραπεζικό λογαριασμό (για τους ελληνικά account του paypal, ισχύει αυτό) δεν μπορείτε να κάνετε ανάληψη των χρημάτων σας στην κάρτα σας !!!
Τα χρήματα σας μένουν στον λογαριασμό του paypal για επόμενες αγορές ή μπορείτε να τα πάρετε εφ όσον δηλώσετε τραπεζικό λογαριασμό.
εφαρμογή ebay στο appstore
Τέλος, να σας ευχηθώ καλή επιτυχία στις αγορές σας και να προτείνω πριν πάτε εκεί, να ελέγξετε τα ελληνικά καταστήματα, στηρίξτε την ελληνική αγορά !! Χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον τώρα περισσότερο από ποτέ